Pozycjonowanie i optymalizacja SEO – czynniki, które mogą wpływać na ich jakość

11 stycznia 2022

Prowadzona przez Ciebie działalność opiera się w dużej mierze na stronie internetowej? Doskonale więc zdajesz sobie sprawę z tego, że ogromny wpływ na popularność marki ma odpowiednie pozycjonowanie witryny. Temat ten jest dość obszerny. Jednak po lepszym zapoznaniu się z nim, nie wydaje się aż tak bardzo skomplikowany, jak przy pierwszym spotkaniu. Niezależnie od tego, czy będziesz próbował swoich sił w pozycjonowaniu oraz optymalizacji własnej strony www, czy skorzystasz z pomocy profesjonalnej firmy w tym zakresie, dobrze byłoby, gdybyś zapoznał się z podstawami. Pozwolą Ci one zrozumieć, jak to wszystko działa. Ponadto dowiesz się jakich pułapek unikać, by Twoja marka mogła wyświetlać się w top10 pokazywanych stron. Nie jest to jednak zawsze takie proste. Dlaczego? Ponieważ dzisiejsze wyszukiwarki zmieniają i udoskonalają swoje algorytmy wyjątkowo często. Wszystko po to, by móc jak najlepiej wpisywać się w aktualne oczekiwania użytkowników.

Przede wszystkim warto, żebyś miał świadomość, że temat pozycjonowania związany jest z wieloma czynnikami, które pomogą Ci zaistnieć w sieci. Mogą oczywiście również zrobić złą robotę. Zwłaszcza wtedy, kiedy nie będziesz chciał skorzystać z wiedzy, którą dostarczają dzisiejsi specjaliści. Zacznijmy może jednak od samego początku. Czyli od czynników, które są związane z pozycjonowaniem stron internetowych takich jak: wiek i historia domeny oraz słowa kluczowe. Wszystkie mają wpływ na to, jak efektywnie będzie pozycjonowana Twoja strona internetowa.

Wiek domeny, słowa kluczowe i historia

Zacznijmy może od wieku domeny. Pozycjonowanie jest szczególnie ważne w pierwszym roku istnienia portalu. A dlaczego? Choćby dlatego, że strony, które korzystają z nielegalnych źródeł i treści, nie są w stanie w większości przetrwać dłużej niż ten graniczny okres. Słowa kluczowe? Tak, choć brzmi to niezbyt lotnie, to określone słowa w algorytmach mogą zdziałać cuda, by strona pokazywała się na pierwszych miejscach podczas wyszukiwania danego asortymentu czy informacji. Co ciekawe pojawienie się określonych słów w samej nazwie domeny może już wpłynąć pozytywnie na kwestie pozycjonowania. Choć nie jest to tzw. must have, to mimo wszystko daje Ci przewagę nad konkurencją. Dlatego, jeśli planujesz otwarcie biznesu o określonej tematyce lub prowadzisz już działalność z określonej branży, warto poszukać domeny, która będzie miała w swojej nazwie określone słowa kluczowe. Historia domeny to temat nie mniej ważny. Wybierając daną domenę, warto sprawdzić jakie koleje losu się z nią wiążą. Dlaczego?

Ponieważ może okazać się, że domena, którą sobie upatrzyłeś, była wykorzystywana wcześniej w sposób niezgodny z wymogami Google. Co automatycznie zrobi Ci niekorzystny PR. Dodatkowo jej wybór może wiązać się z problemami związanymi z pozycjonowaniem. A wszystko przez nałożone na nią wcześniej kary. Dlatego, zanim wybierzesz docelowe miejsce w sieci, sprawdź dokładnie, czy nie wiąże się z nim jakaś nieciekawa historia.

Wiek domeny

Struktura pozycjonowania strony internetowej

Jeśli zależy Ci na jak najlepszej pozycji w wynikach wyszukiwania, powinieneś zatrzymać się na chwilę przy zagadnieniu, jakim jest struktura pozycjonowanej strony internetowej. Mowa tutaj o kodzie, który nie powinien zawierać żadnych błędów. Jest to szczególnie ważne, ze względu na fakt, że witryny posiadające dużo błędów są postrzegane jako słabe jakościowo. Co może znacząco wpłynąć na efektywność pozycjonowania. Warto również pamiętać, by zarówno adres URL, jak i ścieżka dostępu były możliwie jak najkrótsze i tak jak nazwa domeny zawierały słowa kluczowe. Takie podejście przełoży się na wydajne pozycjonowanie Twojej strony www.

Mapa witryny i certyfikaty SSL. A także Regulamin i polityka prywatności. Czyli czynniki wpływające na wydajność pozycjonowania

Co dalej? Czym jeszcze powinieneś się zainteresować? Przede wszystkim elementami związanymi z pozycjonowaniem strony internetowej. Na pierwszy rzut powinna iść w tej sytuacji mapa witryny. To właśnie ona pozwala wyszukiwarkom w sposób łatwiejszy i dokładniejszy indeksować strony. Co automatycznie wpływa korzystanie na wyniki pozycjonowania. Certyfikaty SSL, nazywane również certyfikatami klucza publicznego sprzyjają wiarygodności i bezpieczeństwu. Pozwalają na polepszenie pozycji w wyszukiwarce. Jednocześnie są podstawą bezpiecznej oraz poufnej komunikacji między przeglądarkami a serwerami. Jeśli dana strona posiada tego typu zabezpieczenia, widoczne są one na pasku adresu w postaci literki „s”. Czy to już wszystkie warunki, jakie warto spełniać, aby Twoja witryna była postrzegana jako wiarygodna dla wyszukiwarki Google? Jak zapewne się domyślasz – nie, to jeszcze nie koniec. I tak np. warto pomyśleć o Regulaminie i polityce prywatności. Są to elementy, które skutecznie wpłyną na pozytywny odbiór Twojej strony.

Gdy te tematy zostaną już odhaczone na Twojej liście, przejdź do nawigacji. Zapewne nie raz odwiedziłeś różnego rodzaju strony. W tym, chociażby sklepów internetowych. Możemy założyć, że podświadomie wystawiłeś ocenę na podstawie łatwości w ich nawigowaniu. Dlatego to doświadczenie i wiedzę warto wykorzystać przy tworzeniu własnego portalu. Łatwość i przejrzystość to dwie cechy, które powinny przyświecać powstawaniu Twojego internetowego dzieła. Wpływają one bowiem na bezproblemowe przemieszczanie się po podstronach przez odwiedzających. A tym samym na łatwiejszą optymalizację pod względem SEO. A to jeszcze nie wszystko. Warto również korzystać z udogodnień i programów, które zdecydowanie będą w stanie Ci ułatwić proces optymalizacji. Zainstaluj Google Analytics oraz Google Search Console i korzystaj z ich funkcjonalności, by piąć się na szczyt listy stron.

Znaczniki Title, H1, H2 i inne

Znaczniki są elementami niezbędnymi przy tworzeniu profesjonalnej strony internetowej. Choć Title z punktu widzenia użytkownika nie jest widoczny bezpośrednio w treści danej strony, to można go odnaleźć w zakładce okna przeglądarki. Znaczniki są głównym ogniwem w procesie tworzenia, optymalizacji i pozycjonowania strony internetowej. Znajdujące się w nich słowa kluczowe są wynajdywane przez algorytmy Google. Dzięki temu Twoja witryna będzie na lepszej pozycji podczas wyszukiwania. A to nadal nie wszystko. W budowie strony można spotkać się również ze znacznikami H1, H2 czy H3, które mają również znaczący wpływ na sposób indeksowania.

Znaczniki Title, H1, H2

Atrakcyjność treści i słowa kluczowe

Tworząc portal, warto pamiętać, aby to, co się na niej znajduje, przyciągało uwagę i było profesjonalne. Treść, jaką umieścisz na swojej witrynie, jej długość, a także ilość słów kluczowych odgrywa ważną rolę w optymalizacji SEO. Jak możesz się domyślić, im częściej będziesz używać określonych słów kluczowych, tym łatwiejsze będzie zorientowanie się przez potencjalnego odwiedzającego, czego dotyczy dany serwis, sklep czy inne miejsce w sieci. Jednak warto pamiętać, że nasycenie słów kluczowych powinno zawierać się w określonych granicach, by spełniło swoje zadanie. Przyjęte jest, że ich ilość nie powinna przekraczać 3% w odniesieniu do całego tekstu. Jako optymalną długość artykułów przyjmuje się 1000 słów. Dzięki temu pozwalasz algorytmowi Google Hummingbird lepiej zrozumieć treść, która została zamieszczona w danej domenie. Nie zapominaj jednak o tym, że tekst, który powiela się lub jest nieznacznie zmieniony, może wpływać negatywnie na optymalizację. Tak samo ma się sprawa w przypadku ortografii i gramatyki. Te z pozoru dwie błahe rzeczy mogą w sposób znaczący wpłynąć na nie najlepszy odbiór strony. Związane jest to z faktem, że wyszukiwarki promują strony, na których znajdują się najbardziej wartościowe treści. Jest to swego rodzaju bonus dla osób, które z pasją wykonują swoją pracę. Dlatego zwróć uwagę na to, co i w jakiej formie umieszczasz na stronie.

Szybkość ładowania, aktualizacja zawartości witryny, a także optymalizacja obrazów

A teraz skupmy się odrobinę na szybkości ładowania strony. A także na aktualizacji treści i optymalizacji obrazów, które się na niej znajdują. Tak zwany wskaźnik szybkości jest kolejnym czynnikiem, który należy brać pod uwagę w kontekście dobrych pozycji w wyszukiwaniach. Nie tylko wyszukiwarka Google, ale i na przykład Bing wykorzystując kod HTML, jest w stanie oszacować szybkość strony internetowej. Informacja ta następnie ma znaczenie przy ustalaniu pozycji wyników Jest to również związane z faktem, że im dłuższy czas ładowania strony, tym większa ilość porzuceń.

W przypadku aktualizacji treści króluje zasada, im częściej wstawiasz nowe artykuły, tym lepiej, ponieważ algorytm Google Caffeine ma za zadanie odnajdować teksty, które są nowe. Nowości powinny być proste w odbiorze, tak by każdy odwiedzający bez trudu był w stanie zapoznać się z nimi. Jeśli więc na Twojej stronie są tylko i wyłącznie aktualne treści masz przewagę nad konkurencją. Taka strona osiąga bowiem wyższe wyniki w wyszukiwarkach i częściej pojawia się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Jeśli chodzi o optymalizację obrazów, warto zapoznać się z dwoma problemami: znacznikami Alt oraz z tekstem okalającym multimedia. Dzięki nim wyszukiwarki wiedzą, co może znajdować się na danej grafice. Dla potencjalnych odwiedzających witryna staje się wtedy dużo atrakcyjniejsza w odbiorze. A także wartościowsza i ciekawsza. Co automatycznie wpływa korzystnie na proces jej pozycjonowania.
Obecność linków, a pozycjonowanie

Linki są jedną z nieodłącznych treści znajdujących się na stronie. Wyróżniamy linki zewnętrzne i wewnętrzne. W przypadku tych pierwszych, jeśli podlinkujesz serwis o tej samej tematyce, a dodatkowo cieszący się uznaniem wśród internautów dodasz sobie kilka plusów w odbiorze swojej witryny. Jednak wszystko z umiarem. Nadmiar tego typu urozmaiceń w tekście spowoduje zjawisko „dofollow” co osłabi pozycjonowanie strony. A po co umieszczać linki wewnętrzne? Umożliwią one łatwe i przyjemne poruszanie się po stronie. Ułatwią nawigację i sprawią, że osoba czytająca Twój artykuł nie będzie musiała scrollować jego całej treści, by dotrzeć do jego najważniejszej części. A co ciekawe wyszukiwarki wyświetlają wyżej w zestawieniu właśnie te strony, które posiadają w swojej treści linki wewnętrzne. Pamiętaj też, że decydując się na użycie tego typu urozmaiceń w tekście, każdy z linków musi działać, jak należy.

Szybkość ładowania

Optymalizacja stron dedykowanych urządzeniom mobilnym

Wiadomo, że tablety i telefony stanowią wyjątkowo duży odsetek używanych w dzisiejszych czasach urządzeń mobilnych. Korzystamy z nich w celu przeglądania różnego rodzaju serwisów, czytamy na nich blogi, robimy zakupy. A także wykonujemy wiele innych czynności. Jest to jeden z argumentów za tym, by przystosować stronę internetową właśnie pod tego rodzaju urządzenia. Ważne jest w tej sytuacji to, aby optymalizując treści znajdujące się na stronie, ukryć te, które są najmniej istotne z punktu widzenia funkcjonowania portalu. Jeśli pozostawisz treść najważniejszą, zapewnisz sobie odpowiednią indeksację przez wyszukiwarki. Dzięki czemu zwiększy się szansa na to, aby wyświetlała się ona na dobrej pozycji.

Backlinki – linki zwrotne

Backlinki (linki zwrotne) są nadal jednym ze znaczących czynników rankingowych dla wyszukiwarki Google. To właśnie one mają duży wpływ na to, jak Twoja strona internetowa będzie widoczna w wynikach wyszukiwania. Uważane są za część zewnętrzną SEO, ponieważ znajdują się poza stroną, a co za tym idzie, są elementem, nad którym nie masz zbyt dużej kontroli. Dlatego tak ważne jest, by ich ilość była jak największa. Jednak pamiętaj, że osadzenie wielu linków z jednej domeny, może sprawić, że straci ona na wartości. Zastanawiasz się dlaczego?

Spójrz na sposób działania tego mechanizmu. Próbujesz oferować swoim odbiorcom, dany produkt, a druga strona odwdzięcza się zwielokrotnieniem linków. Bez wątpienia wpłynie to korzystnie na ilość wyświetleń i pozycję Twojej witryny www. W tej sprawie istotny jest również wiek domeny, z której pochodzą linki. Jak w wielu przypadkach tak i tutaj im domena starsza, tym lepsza niczym wino.

Backlinki – linki zwrotne

Adres IP – różnorodność to klucz do sukcesu

Adresy IP mają swoje unikalne numery i warto zwrócić uwagę, by ich klasy C różniły się od siebie, dzięki czemu wyszukiwarki będą widziały, że linki pochodzą z różnych źródeł. Mówiąc w sposób prosty i zrozumiały, sprawi to, że zapewnisz sobie ich pochodzenia.

Anchor text – zakotwiczenie, które działa cuda

Anchor text jest widoczną częścią linku, która ma za zadanie informować użytkowników, w jakie miejsce prowadzi dany odnośnik. Jest to czynnik, który między innymi pozwala Google ustalić jakość linków. Jednak jest on również ważny jako parametr techniczny czy atrybut. Co ciekawe od momentu wprowadzenia algorytmu Pingwina i jego aktualizacji sama zasada kotwiczenia nie jest już tak oczywista. Jednak Anchor tekst powinien być przede wszystkim naturalny i nawiązywać do linkowanej treści.

Wyróżniamy kilka rodzajów Anchor text:

  • Partial Match Anchor – naturalne użycie frazy;
  • Exact Match Anchor – zakotwiczenie słowa kluczowego;
  • Zero Match Anchor – tekst nawigacyjny;
  • Anchor brandowy – nazwa marki;
  • Adres URL wykorzystywany jako Anchor tekst;
  • Warianty mieszane;
  • Anchor w wersji graficznej – czyli inaczej grafika w miejscu tekstu.

Anchor tekst jest w stanie poprawić optymalizację pod względem SEO. A także wpłynąć pozytywnie na pozycjonowanie Twojej strony.

Interakcje i jej elementy

Wskaźnik CTR, ilość odwiedzanych podstron czy komentarze to kolejne z przykładów czynników, dzięki którym jesteś w stanie poprawić wyświetlanie strony w wynikach wyszukiwania. Wskaźniki CTR, czyli wskaźniki klikalności stały się jednym z ważniejszych, o ile nie najważniejszym wskaźnikiem. Dzięki niemu jesteś w stanie zmierzyć zaangażowanie odwiedzających Twoją witrynę internetową osób. Ponadto możesz również określić jaki czas dany użytkownik spędził na stronie, czytając dane treści lub oglądając wideo. Im dłużej zatrzymasz go na swoim portalu, sklepie czy blogu tym staniesz się bardziej wiarygodny i godny zaufania. Co z kolei przełoży się na lepszą pozycję w wyszukiwarce. Co więcej, jeśli masz takie życzenie, możesz się również dowiedzieć, ile podstron obejrzeli Twoi odwiedzający w trakcie jednego pobytu. Jeśli odpowiednio podlinkowałeś daną treść, to istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że osoba, która ją czyta, odwiedzi kolejne podstrony. A to z pozoru mało znaczące zachowanie, dla wyszukiwarek będzie sygnałem, że Twoja strona jest interesującym miejscem z treściami, które warto wyróżnić. Co również zaowocuje lepszymi rezultatami, jeśli chodzi o pozycjonowanie.

Interakcje i jej elementy

Komentarze – parametr, który w sposób bezpośredni określi wartość Twojej strony

Nie trzeba prowadzić strony, by wiedzieć, że komentarze i wszelkiego rodzaju opinie są w stanie jasno i szybko powiedzieć wiele na jej temat. To z ich pomocą możesz łatwo wyczytać czy dana osoba będzie chętna do tego, aby pojawić się tam ponownie. Jeśli pozostawi pozytywny komentarz, to pokaże, że w jakimś stopniu zaangażowała się w tworzenie Twojej społeczności i marki. Takie zachowanie użytkowników jest jasnym sygnałem dla wyszukiwarek, że warto docenić akurat tę stronę lepiej niż inne. Szczególnie te, gdzie nic się ciekawego nie dzieje.

Media społecznościowe miejscem, gdzie można zaistnieć

W dzisiejszych czasach życie wielu z nas przeniosło się w dużej mierze do mediów społecznościowych. Żyjemy kontami na Instagramie, Facebooku, Twiterze i innych serwisach. Z drugiej jednak strony osoba, która tworzy markę własną i chce jak najlepiej ją sprzedać, może wykorzystać szerokie możliwości i niepowtarzalny zasięg tych miejsc, by jak najlepiej rozreklamować się w krótkim czasie. Co jest również ważne, podlinkowana strona na tych portalach daje niemal nieograniczoną liczbę osób, które mogą polubić profil. Co może z kolei przełożyć się na subskrypcję lub udostępnienie postów.

Dlatego nie pozostawiaj rozwoju swojej strony internetowej przypadkowi. Zadbaj najlepiej jak można o proces pozycjonowania i optymalizowania. Wykorzystuj przy tym wszystkie możliwości, jakie dają Ci dzisiejsze czasy. Wplataj w treści słowa kluczowe z umiarem, urozmaicaj swoje teksty atrakcyjnymi grafikami, by zyskać jak najlepsze wyniki w wyszukiwaniu.

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zapraszam do współpracy

Napisz do mnie